O projektu
Žofinka se stává místem pro lidi – rodiny s dětmi, mladé podnikatele, postarší obyvatele i studenty. Návrh představuje novou městskou čtvrť s jasnou identitou, čitelnou strukturou a příjemným prostředím pro všechny generace. Koncept akcentuje udržitelnost, bezbariérovost a propojení s přírodními prvky, jako je řeka Ostravice a okolí.
Klíčovou ideou urbanistického řešení Žofinky je čitelná a přirozená orientace v prostoru. Prostorová organizace vychází z jasných linií, definovaných dominantami a vizuálně srozumitelnými podněty, které usnadňují pohyb a orientaci v území. Urbanistická koncepce klade důraz na sociálně odpovědný přístup, diverzifikaci bydlení a efektivní využití přírodních charakteristik území, včetně terénu a stávající vegetace. Tyto aspekty dohromady vytvářejí atraktivní a funkční místo pro život.
-
Klient
Pod Žofinkou Holding a.s.
-
Rok
2025
-
Lokalita
Ostrava
-
Velikost
410 951 m2
-
Autoři
Ján Antal
Kristýna Stará
Juraj Biroš
Oksana Džabarjan
Silvia Snopková
Dora Halamová -
Spoluautoři
Marko & placemakers
Petr Ivasienko -
Vizualizace
Dousek – Záborský
Zobrazit vše

URBANISMUS
Nová čtvrť v lokalitě Žofinka nefunguje jako izolovaná enkláva, nýbrž přirozeně navazuje na stávající městskou strukturu. Navzdory svému členitému terénu a infrastrukturním bariérám, které definují hranice území, čtvrť transformuje tyto zdánlivé limity v hodnoty a výhody. Propojení se stávajícími částmi města je zásadním principem pro rozvoj území.
Základním strategickým principem je propojení území prostřednictvím dvojice hlavních urbanistických os. Tyto osy směřují na jednu stranu k centru Ostravy a Dolním Vítkovicím, na druhou stranu propojují nádraží a obchodní centrum s nábřežím řeky Ostravice. Terénní modelace přispívá k lepší orientaci v prostoru a podporuje vizuální propojení s vzdálenějším okolím. Na průniku hlavních os vznikají klíčové uzly, které se stávají přírodními, společenskými i dopravními centry nové čtvrti.
Inspirace strukturou původní krajinné mozaiky se odráží v koncepci území. Tuto mozaiku, přejatou průmyslovými areály, dnes oživuje rovnoběžnost s dominantní cestní sítí a nová urbánní krajka — kombinace rozlišně velkých bloků zasazených do současného městského prostředí. Tento prvek propojuje minulost s přítomností a stává se základem pro vytvoření nové soudržené struktury.
Centrem čtvrti je parková plocha, která se napojí na zelený prstenec a přístupové cesty k nábřeží řeky, což posílí rekreační, ekologické i estetické hodnoty městského prostředí.
Schéma
ARCHITEKTURA
Flexibilita je dnes jedním z klíčových principů plánování měst a městských čtvrtí. S ohledem na dlouhodobý charakter projektu, který je koncipován na přibližně 30 let výstavby, je zajištěna schopnost adaptace na měnící se sociální, ekonomické a prostorové potřeby. Tento přístup umožňuje městu reagovat na aktuální výzvy i budoucí změny a zaručuje, že výsledné prostředí zůstane funkční a relevantní po několik dekád.
Základem návrhu je moderní a variabilní urbánní blok, který vytváří univerzální matrici města. Tento blok kombinuje pestrou typologii zástavby, vyvážený mix vlastnických a nájemních vztahů, dostatek integrované zeleně a aktivní parter se službami pokrývajícími každodenní potřeby obyvatel. Modulární a flexibilní výstavba umožňuje snadnou konfigurovatelnost a optimalizaci prostoru.
Dimenze ulic a budov jsou navrženy s ohledem na lidské měřítko, čímž podporují příjemné a funkční prostředí pro život. Výškové dominanty slouží jako orientační body v prostoru a zároveň přispívají k dynamické a rozmanité městské krajině. Architektura klade důraz na cenovou dostupnost, kvalitu a sociální udržitelnost, čímž vytváří základ pro dlouhodobě prosperující a vyvážené město.
Schéma
ROZMÍSTĚNÍ FUNKCÍ A SLUŽEB
Projekt má ambici nebýt výhradně monofunkční obytnou zónou, ale je obohacen jak o různé typy bydlení, tak další funkce, které vytvářejí živou, dynamickou a flexibilní městskou čtvrť. Zaměření na různé typy bydlení — od studentského, přes seniorské, nájemní až po vlastnické a individuální výstavbu rodinných domů na nábřeží řeky Ostravice — umožňuje různým skupinám obyvatel najít vhodné bydlení podle jejich potřeb a preferencí.
Součástí návrhu je také nová budova školy s tělocvičnou, která bude umístěna na jižním okraji území, což zajišťuje dobré napojení na MHD a automobilovou dopravu, stejně jako dostupnost pěšky ze všech částí území.

MODROZELENÁ INFRASTRUKTURA
Základním principem je podpora lokálního koloběhu vody, její čištění a podpora vegetačních prvků pro plnění mikroklimatických funkcí, zejména ochlazování prostoru. Vzhledem ke složitým vsakovacím podmínkám je voda v objektech HDV zadržována a regulovaně odváděna do prostoru centrální zelené osy – do suchých poldrů využívající přirozenou morfologii území. Poldry budou navrženy pro krátkodobé zadržení dešťové vody, tj. bez trvalé vodní hladiny a vodu následně odvádět do Ostravice. Vsakování vody vyčištěné přes půdní filtr lze zajistit vertikálními vrty, které by procházeli nepropustnými vrstvami zeminy.
U objektů a povrchů dopravní infrastruktury je kladen důraz na prevenci odtoku dešťové vody prostřednictvím vegetačních střech a částečně či plně propustných povrchů. Pro odvodnění ulic se jako primární systém odvodnění používají podzemní rýhy se strukturálním substrátem a výsadbou stromů. Dešťová voda, kterou nevyužijí stromy, je regulovaně odváděna systémem navazujících objektů do centrálního parku. Voda odtéká jasně definovanými cestami, což chrání majetek a důležitou infrastrukturu.
VEŘEJNÁ PROSTRANSTVÍ
Dolní a Horní Žofinka, dvě území vsazená do zeleného prstence, vzájemně propojená centrálním parkem, který spojuje území se středem města i s nábřežím a v jehož čele stojí na společné hranici základní škola, prostor vzdělávání a sportu.
Veřejná prostranství se vrství v řešeném území hierarchicky i prostorově. Územím prochází nadřazená síť komunikací pro individuální a hromadnou dopravu, pěší i cyklisty, ze kterých se oddělují v obou částech obslužné komunikace nabízející živá uliční prostranství s aktivním parterem, na která jsou napojena uzlová náměstí – centra jednotlivých částí, centra komunity. Hlavní náměstí navazují na zastávky MHD. Řešení minimalizuje dopravní křížení a maximalizuje car-free zóny.
Hlavní náměstí představuje centrální identifikační a společenský prostor čtvrti. Aktivní zóna náměstí se prostorově i funkčně „přelévá“ od tramvajové zastávky na bulváru do vnitřního prostoru, jehož dominantním prvkem je monumentální vodní prvek. Náměstí je navrženo jako zóna bez automobilového provozu. Jeho otevřený charakter umožňuje flexibilní celoroční využití pro různé aktivity.
Centrální park je koncipován je jako spojovací prvek mezi dvěma úrovněmi – horní a dolní částí Žofinky – a představuje hlavní aktivně-relaxační prostor celé čtvrti. Jeho charakter utváří zvlněný, modelovaný terén s přírodním a neformálním výrazem. Součástí parku jsou také menší dětská hřiště.
Severní park tvoří stávající přírodní území mezi Žofinkou a Novou Karolinou. V této oblasti posilujeme přirozený charakter krajiny. Prostor Severního parku není účelově programován a je primárně určen pro spontánní relaxační aktivity.
Návrh školního areálu vychází z principu propojení vzdělávacího prostředí s krajinou a komunitou. Klíčovými prvky koncepce jsou integrace zeleně, multifunkční využití venkovních ploch a otevřenost vůči komunitě. Areál je zasazen do vrcholu zeleného srdce, které přirozeně propojuje školu s okolím.
Městský bulvár Dlouhá Míle je klíčovou součástí identity nové čtvrti. Jeho jasně definovaná lineární infrastruktura zajišťuje potřebné dopravní a obslužné propojení čtvrti s centrem Ostravy a Dolními Vítkovicemi a vytváří silný městský charakter. Bulvár je doplněn o cyklistickou infrastrukturu a lemován výraznou alejí stromů.
Náměstí u nádraží je taktéž důležitým vstupním prostorem pro novou čtvrť. Prostoru dominuje solitérní výšková budova v blízkosti železniční stanice a stává se tak identifikačním urbanistickým prvkem místa.
Jednotlivé uliční prostory jsou navrženy tak, aby vytvářely jedinečný pocit blízkosti a sdíleného městského domova. Minimalizujeme dopravní křížení a navrhujeme bezpečné pěší zóny s optickou přehledností a intuitivní navigací. Dostatečná šířka komunikací umožňuje nejen optimální prosvětlení a zakomponování cykloztezky, ale také integraci stromořadí a zelených pásů se sběrnými příkopy pro vsakování a retenci dešťové vody.
Vnitrobloky jednotlivých obytných bloků zahrnují centrální komunitní zóny s herními a relaxačními zónami i soukromé předzahrádky. Celý prostor vnitroblokových zahrad je zvýšeny na úroveň 1. nadzemního podlaží, čímž vzniká oddělený exteriérový prostor určený výhradně pro obyvatele.
