O projektu
Škola, která vyrůstá z krajiny a žije celý den
Náš soutěžní návrh svazkové školy Zbuzany čerpá inspiraci z okolní přírody. Pracuje s nepravidelnou pravidelností, s pevným řádem, který je místy záměrně narušen a uvolněn, osvobozen. Jednotlivé hmoty vytvářejí jasně vymezený, ale živě rozehraný prostor kolem sebe. Vnitřní komunikace jsou jednoduché a přehledné, propojují jednotlivé klastry, které se setkávají v centrálním atriu školy.
Škola je navržena tak, aby se mohla v různých denních dobách dělit na samostatně fungující části a byla využívána co nejefektivněji po celý den. Vnitřní prostory jsou flexibilní a vzájemně provázané. Škola, která bude sloužit šesti obcím se nestane dominantou středu obce, ale přirozenou součástí krajiny, která ji obklopuje. Vyroste v ní jako květina na louce, nejen na chvíli, ale natrvalo.
Materiálové řešení je citlivé ke svému prostředí. Menší pavilony mají ideální půdorysné rozměry pro dřevěné konstrukce. Vstupní parter tvoří dusaný beton evokující vrstvy zeminy, z nichž vyrůstají dřevěné stavby s červeně mořenými fasádami.
-
Klient
DSO Svazková škola Zbuzany
-
Rok
2025
-
Lokalita
Zbuzany, Praha-Západ
-
Velikost
8 965 m2
-
Architecture
Ján Antal, Martin Křivánek, Samuel Maga
-
Planning
Barbora Kuciaková
-
Vizualizace
Ján Martin Púčik, Petr Matějka
-
Model
Jakub Longauer
Zobrazit vše
Bezpečné srdce areálu, provoz pod kontrolou
Území dělíme na veřejnou vstupní část a vnitřní školní dvůr – bezpečné jádro pro výuku, sport i pobyt, mimo provoz přístupné komunitě. Vstup směřuje ke Klikaté ulici, čímž snižujeme zátěž v okolních rezidenčních ulicích. Menší pavilony jako samostatné klastry zmenšují měřítko, organizují provoz a působí přívětivě. Jsou jemně pootočeny: k rodinným domům se měřítkem přizpůsobují, ke komunikaci tvoří jasnou uliční čáru. Tři hlavní klastry orientujeme do středu pozemku kvůli výhledům a hluku; tělocvična formuje nástupní prostor a funguje jako akustická bariéra.
Škola fungující celý den: oddělitelná, přehledná, propojená
Vnitřní členění školy vychází z principu, že v 1. NP jsou umístěny funkce, které mohou sloužit nejen žákům, ale i veřejnosti, jako tělocvična či odborné učebny. Tyto prostory lze oddělit od zbytku školy a mají samostatné vstupy, což umožňuje jejich využití bez kolize s běžným školním provozem. Terénní rozdíl více než tři metry je využit pro umístění kuchyně, jídelny, auly a restaurace do podzemního patra na severní straně – díky spádu však jídelna a aula mají přímý vstup na exteriérovou terasu navazující na přírodní amfiteátr.
Aula může být flexibilně propojena s jídelnou a využita například jako jídelna pro učitele, nebo naopak jídelna rozšířena pro velké akce. Hlavní komunikace v 1. NP tvoří zalomená chodba, která spojuje náměstí před odbornými učebnami s náměstím před družinou a víceúčelovým sálem, jenž navazuje na školní klub. Tělocvična je propojena se šatnami a víceúčelovým sálem, lze ji rozdělit na tři části zatahovacími sítěmi, a za brankovištěm jsou plochy pro nářadí.
Zalomená chodba prochází hlavním srdcem školy atriem. Atrium vertikálně propojuje všechna podlaží. Kolem něho jsou umístěny šatny pro první a druhý stupeň a úniková schodiště, která slouží i jako vertikální komunikace do dalších pater. Atrium dále propojuje 1.NP, 2NP a 3NP, kde jsou umístěny tři klastry po šesti třídách. Ve středu kolem atria jsou laboratoře a odborné učebny, čímž se zajišťuje téměř stejná vzdálenost ke všem klastrům. Každý klastr má navíc svou venkovní učebnu na zelené střeše, která rozšiřuje možnosti výuky do exteriéru a propojuje školní provoz s okolní přírodou.
Chytrá jednoduchost: dřevo, pasivní principy a nízké provozní náklady
Budova školy je navržena s důrazem na energetickou úspornost, efektivitu a komfort pro uživatele. Menší pavilony využívají těžký dřevěný skelet doplněný OSB deskami a monolitickým betonem, zatímco velkorozponové nosníky tělocvičny jsou předpjaté dřevěné. Vytápění a ohřev vody zajišťuje tepelná čerpadla s podzemními vrty, vnitřní rekuperace zpětně využívá teplo a chlazení probíhá sálavými panely pod stropy.
Každá místnost má možnost přirozeného větrání, atrium funguje komínovým efektem, okna jsou doplněna venkovními roletami. Přes prosklení méně než 35 % obálky je zajištěno kvalitní denní osvětlení – každá třída má jedno velké fixní a jedno až dvě otevíravá okna, ideální hloubku a hygienické parametry. Všechny světelné prvky jsou energeticky úsporné LED.
Střechy jsou extenzivně zelené a hydroakumulační s fotovoltaikou, podporují biodiverzitu, zadržují dešťovou vodu a snižují tepelné zisky. Škola umožňuje autonomní provoz jednotlivých částí – tělocvičny či odborných učeben – s vlastními vstupy pro veřejnost, aniž by byl narušen hlavní provoz. Celý systém propojuje konstrukci, technologie a pasivní opatření, čímž vzniká efektivní, zdravé a komfortní prostředí pro výuku.
Země a dřevo: klid uvnitř, charakter navenek
Materiálové řešení navazuje na ideu školy vyrůstající z krajiny a usiluje o maximální přirozenost i čitelnost. Hlavní konstrukční systém tvoří dřevo, které je v interiéru doplněno o bílé stěny a podhledy zakrývající technologické rozvody, čímž vzniká čisté a klidné prostředí pro výuku. Fasády pracují s červeně mořeným dřevem, jehož pravidelný rastr odpovídá členění tříd tak, aby každá měla minimálně jedno otevíravé a jedno velké fixní okno – vnímáno jako obraz okolní krajiny. Pravidelná fasádní struktura se místy proměňuje v nepravidelnou, čímž vzniká subtilní hra vertikál a oken, která do pevného řádu stavby přináší odraz přirozené nepravidelnosti krajiny.
Kampus u louky: výuka, pohyb, setkávání
Cílem návrhu je vytvořit reprezentativní a funkční prostor odpovídající školním potřebám, citlivě jej zasadit do okolní krajiny a proměnit původní zemědělskou půdu v zelenou přírodní oázu. Samotné terénní řešení pozemku pracuje s mírnými terénními vlnami, které vyrovnávají výškový rozdíl mezi severní a jižní částí parcely o tři metry. Tento modelovaný reliéf zároveň umožňuje přirozenou expanzi interiéru školy do exteriéru z různých výškových úrovní a vytváří tak plynulé propojení budovy s okolní krajinou. Návrh je založen na členění parcely do dvou hlavních částí – veřejně přístupné vstupní zóny a školního dvora.
Pohodlný příjezd, jasné směry, přívětivý parter
U vstupu je K+R, parkování a zastávky autobusů. Nástupní plocha je dlážděná s ostrovy stromů a zatravňovací dlažbou; kruhové lavičky tvoří místa setkávání. Směry v dlažbě vedou proudění, bistro se otevírá ven posezením. Na severu přechází parter do parkové zóny s lučním porostem a kvetoucími stromy.
Dvůr jako učebna: svah, hřiště a jedlá zahrada
Oplocený dvůr primárně slouží žákům, sportoviště částečně i veřejnosti. Družina a klub navazují na dřevěné terasy a hravý svah – tribunu k multifunkčnímu hřišti a dráze. Sportovní a workout prvky (basket/volejbal/házená, beach, hrazdy, žebřiny) doplňuje pobytový svah u jídelny a auly s venkovními sedacími stupni. V blízkosti jsou bylinkové a pěstitelské záhony, exteriérová třída a jedlá zahrada; na jihu ovocný sad s didaktickou funkcí.
Přehledná dopravní situace bez kolizí
Dopravní obsluha nového areálu základní je řešena s důrazem na přehlednost a bezpečnost pohybu žáků i návštěvníků. Hlavní příjezdová komunikace je vedena po silnici III. třídy podél jižní hranice pozemku. V její trase jsou navrženy dvě autobusové zastávky pro oba směry jízdy, umístěné v jízdních pruzích. Zastávka ve směru na západ je doplněna parkovacím zálivem typu K+R (Kiss and Ride), který bude sloužit ke krátkodobému zastavení vozidel na dobu nezbytně nutnou pro vystoupení či nastoupení, zejména starších žáků.
Zastávka ve směru na východ je umístěna za stykovou křižovatkou. Mezi zastávkami je před nárožím křižovatky situován přechod pro chodce, který logicky propojuje pěší vazby a umožňuje bezpečný přístup k areálu školy. Na přechod přímo navazují zpevněné chodníkové plochy vedoucí k hlavnímu vstupu do budovy. V jihovýchodní části areálu je navrženo parkoviště s jednosměrným provozem o celkové kapacitě 30 stání. Parkovací místa jsou uspořádána šikmo, což přispívá k plynulosti a přehlednosti provozu. V bezprostřední blízkosti hlavního vstupu je vyčleněn parkovací pruh typu K+R (Kiss and Ride), určený ke krátkodobému zastavení vozidel pro vysazení nebo vyzvednutí žáků. Tento pruh plynule navazuje na pochozí plochy v okolí vstupu, čímž je zajištěna bezpečná a pohodlná docházka zejména pro mladší děti, kteří vyžadují doprovod či dohled rodičů. Napojení parkoviště na stávající dopravní infrastrukturu je řešeno novým sjezdem v severní části parkovací plochy.
Návrh respektuje požadavek na oddělení pěší a automobilové dopravy, minimalizuje kolizní body a zajišťuje přehledný provoz v bezprostřední blízkosti školy. Součástí koncepce je rovněž podpora udržitelných forem dopravy. V blízkosti hlavního vstupu jsou proto navrženy zpevněné plochy umožňující umístění stojanů pro jízdní kola, které zajistí bezpečné a komfortní odstavování kol žáků i zaměstnanců. Navržená dopravní koncepce tak komplexně zajišťuje dostupnost školy pro všechny formy dopravy, s důrazem na bezpečnost pohybu žáků a plynulost provozu v okolí areálu.
V další fázi projektové přípravy se doporučuje zaměřit na zpomalení dopravy v okolí přechodu pro chodce, například prostřednictvím snížení dovolené rychlosti (30–40 km/h), doplněním vodorovného dopravního značení č. A 12b Děti na vozovce či jinými vhodnými opatřeními.