Jak stavět kanceláře, které budou fungovat i za deset let? 

Michaela Novotná, 10. 6. 2025

Journal

Pracovní prostředí se mění. Před pandemií se dbalo na efektivní rozmístění stolů a zasedaček. Dnes se zaměřujeme na podporu firemní kultury, týmové dynamiky a individuálního výkonu – tak, aby kanceláře zrcadlily nové podmínky flexibilní práce. Jak ale navrhovat prostory, které nebudou za pět let zastaralé?

Nejdůležitějším prvkem každé kanceláře nejsou stěny, židle ani technologická výbava – jsou to lidé. To, jak se spolu cítí, jak spolupracují, jaký mají prostor na soustředění nebo spontánní setkávání. Proto by i workplace design měl začínat u analýzy týmů a jejich potřeb.

Dvě základní pravidla  

  1. Firemní kultura jako základ přemýšlení nad prostorem

Pro firmy, které neprodávají fyzické produkty, jsou kanceláře často jediným hmotným ukazatelem jejich ducha. Právě proto by měly odrážet to, jaká firma skutečně je. Podporují vaše kanceláře otevřenost, spolupráci nebo spíš klid na hlubokou práci? Typy prostor by měly být vyjádřením firemní identity a ne univerzální kulisou.

Máte firemní hodnoty? Zkuste je otisknout nejen do designu, ale i do rozvržení prostor a jejich typologie.

  1. Design odpovídající pracovním návykům

Ne každá firma potřebuje ping-pongový stůl. Většina těch, které si myslely, že jej potřebují, následně došly k závěru, že jej nikdo nevyužívá.

Co ale každá firma potřebuje je prostor, který reflektuje její pracovní styl – a to i včetně prostoru na odpočinek, nebo rychlý relax. Je to vlastně jednou z definic workplace designu – tedy takového designu, který reaguje na to, jak zaměstnanci opravdu pracují a ne jak si myslíme, že by pracovat měli.

Kolik času tráví týmy telefonováním? Kolik na schůzkách? Kde se potkávají na neformální schůzky? Zjistěte to a podle toho navrhněte půdorys.

Jak tedy postupovat? 

  1. Workplace Performance Index

Abychom mohli design řídit i strategicky, potřebujeme data. Právě proto pracujeme s Workplace Performance Indexem – nástrojem, který jsme v rámci Perspektiv vyvinuli, a který měří efektivitu a atraktivitu pracovního prostředí napříč šesti dimenzemi: od využití prostor přes podporu různých režimů práce až po vnímání firemní kultury.

Pomáhá nám definovat co funguje a kde jsou příležitosti ke zlepšení – ještě předtím, než přijdou stavební plány.

  1. Správná typologie prostoru

Zapomeňte na „open space“ versus „kanceláře“. Dnešní kanceláře pracují s celou škálou prostorových typů – od fokus místností přes týmové zóny až po huby a work café. Jde o správný mix podle toho, co vaše týmy opravdu potřebují.

Jaké prostory a v jakém poměru je potřebujete vám napoví právě Workplace Performance Index.

  1. Udržitelnost

Aby kanceláře fungovaly i za 10 let, musí být nejen flexibilní, ale i šetrné. Od volby materiálů přes energetickou náročnost až po možnost snadných úprav bez velkých stavebních zásahů.

Tip: Pokud vás téma udržitelných materiálů zajímá, přečtěte si také náš článek o živém betonu, židlích z lednic a houbách na stěnách.

Novinky

    Kontakt

    Svěřte nám váš projekt