Cambridge International School

Cambridge International School

Patrónka s.r.o.

Bratislava, Slovensko

O projektu

Návrh Cambridge International School čerpá inspiraci z bohatých historických a urbanistických souvislostí areálu Patrónky a efektivně kombinuje moderní technologie s udržitelnou architekturou. Kampus soukromé střední školy je koncipován jako moderní vzdělávací a společenské centrum pro studenty a širokou veřejnost.

Areál zahrnuje moderní prostory určené pro vyučování, sportovní činnosti a kulturní akce. Velkou část území tvoří multifunkční hřiště, které bude pravidelně využíváno jak školou, tak místními komunitami, čímž se zajistí flexibilní využití prostoru pro různé aktivity.

Součástí návrhu nové školy je také rekonstrukce historické budovy tiskárny a její proměna na kreativní část kampusu Arthouse.

  • Klient

    Patrónka s.r.o.

  • Rok

    2024

  • Lokalita

    Bratislava, Slovensko

  • Velikost

    9 940 m2

  • Architektura

    Ján Antal
    Martin Křivánek
    Oksana Džabarjan
    Robin Muller
    Monika Škardová
    Ľuba Ondrejkovičová
    Radek Vladař
    Daniel Krupka

  • Landscape

    Kristýna Stará
    Libuša Rybanská

  • Interiér

    Martin Stára
    Nikol Zelmanová
    Aneta Rendlová

  • Vizualizace

    Ján Martin Púčík
    Peter Horváth

URBANISMUS

Projekt přichází do území historického průmyslového areálu s cílem jeho celkové rekultivace, zajištění prostupnosti a zpřístupnění veřejnosti. Škola má otevřené a přístupné prostředí, které podporuje interakci se sousedními komunitami. Okolí podporuje chůzi a cyklistiku, čímž vytváří bezpečný a atraktivní prostor pro studenty i místní obyvatele.

Navrhovaný školní kampus zahrnuje různé funkce, které překonávají tradiční vzdělávací prostředí. Kromě učeben a laboratoří jsou k dispozici prostory pro kreativní aktivity a rozmanité sportovní zařízení.  Hlavní osa prochází celým areálem a spojuje dva hlavní veřejné prostory kampusu s okolím školy.

Urbanistická struktura umožňuje jednoduché uzavření školního areálu během vyučovacích hodin a naopak kompletní otevření pro veřejnost po vyučování.

LANDSCAPE

Návrh školního areálu odráží snahu o vytvoření funkčního a estetického prostoru, který bude sloužit nejen žákům a učitelům, ale také širší komunitě jako místo pro setkávání, odpočinek a aktivní trávení času v souladu s přírodou. Centrální osa dělí prostor na tři hlavní části: vstupní/reprezentativní oblast s náměstím obklopeným školními budovami, část s parkovou úpravou a část se sportovišti.

Okolí školy je obohaceno o zelený prstenec tvořený dlouhověkými stromy, keřovitým podrostem a pokryto extenzivní luční směsí. Západní strana podél řeky Vydrica nabízí místa k odpočinku, kde se návštěvníci mohou přiblížit k vodní hladině, zatímco severní část pokračuje lineárním parkem. Východní část areálu je přirozeně chráněna svahovitým terénem pokrytým zelení, která izoluje prostor školy od městského ruchu.

ARCHITEKTURA

Škola je navržena jako kompozice tří objemů s osovým rozměrem 33 × 33 m. Dvě spojené hmoty ve tvaru čtverců vytvářejí hlavní budovu. Jsou navzájem posunuty jak v půdorysných rozměrech, tak výškově, a ukrývají vnitřní átrium.

Třetí kubus, se stejným půdorysným rozměrem, představuje polo-zapuštěná hmota tělocvičny. Opakováním stejného rozměru v kompozici objemů vzniká volný prostor školního nádvoří s amfiteátrem.

Kromě toho projekt zahrnuje rekonstrukci bývalé tovární haly na kreativní objekt ArtHouse, který poslouží studentům uměleckých oborů, ale také pro odpolední kroužky a různé komunitní aktivity.

 

Po vstupu do budovy návštěvníka uvítá první z átrií s dominantním schodištěm „grand theatre“, které zajišťuje přístup k centrálnímu schodišti a zároveň poskytuje prostor pro odpočinek během přestávek. Na přízemí se nachází také jídelna s cafeterií. Druhé podlaží je z velké části věnováno administrativní části, která zároveň slouží také jako reprezentativní prostor v případě pořádání eventů v prostorách átria.

V rámci prolínajícího se konceptu budovy jsou navrženy jednotlivé třídy, které jsou sice rozděleny podle různých zaměření, nabízí však dostatek prostoru pro variabilní využití. Dominantní částí čtvrtého patra je knihovna tvořená celistvým prostorem, ve kterém se prolínají různé funkce uspořádané podle zón. Pomyslná linie toku budovou končí na střešní terase, která je s knihovnou propojena.

Vzhledem ke kontextu nové budovy a historii oblasti navrhujeme jako hlavní materiál fasády hliníkový plech, který rozděluje fasádu na jednotlivá podlaží a současně hliníkové lamely pasivně chrání vnitřní prostory před slunečním zářením. Střechy objektů jsou zelené, pokryté porostem.

INTERIÉR

Interiér školy je pečlivě navržen tak, aby stimuloval zvědavost a otvíral dveře novým myšlenkám. Prostředí vytváří specifické nálady, které posilují motivaci a touhu po znalostech. Koncept „patchworku“ účinně integruje širokou škálu barev, textur a materiálů, čímž vytváří dynamické a inspirativní vzdělávací prostředí. Každý prostor je navržen s ohledem na specifické vzdělávací disciplíny.

Návrh interiéru učebny, v neutrálních tónech bílé, béžové a šedé, se zaměřuje na vytvoření příjemného a funkčního prostoru, který podporuje soustředění. Komunitní prostory přidávají k neutrální paletě specifické barevné odstíny s cílem vytvořit příjemné a kreativní prostředí pro studium, společenské aktivity i odpočinek.

Informace k projektu

  • Klient

    Správa železnic

  • Rok

    2024

  • Lokalita

    Hranice na Moravě, Česká Republika

  • Velikost

    3450 m²

  • Vizualizace

    Perspektiv

  • Spoluautoři

    Matyáš Kytka
    Daniel Polič
    Aleš Marek

  • Autoři

    Ján Antal
    Martin Stára
    Martin Křivánek
    Silvia Snopková
    Oksana Džabarjan

    Kontakt

    Svěřte nám váš projekt