
7 způsobů, jak lidé spolupracují osobně
Na základě dat z Gensler Global Workplace Survey 2025 (odpovídalo 17 000 pracovníků v 15 zemích) bylo identifikováno sedm způsobů spolupráce na pracovišti: od neformálních rozhovorů mezi dvěma lidmi až po týmové porady a workshopy. Podle společnosti Gensler je pozoruhodné, že nejvíce oceňovanou aktivitou byly právě plánované týmové schůzky. Za důležité jsou také považované každodenní konverzace s kolegy – včetně těch neformálních.
68 % respondentů zároveň uvedlo, že práce z kanceláře pozitivně ovlivňuje jejich vztah k firmě a její misi.

Neexistuje jedno ideální místo – ale mnoho vhodných podle situace
Z výzkumu vyplynulo, že:
- flexibilní co-creation prostory se umístily mezi top třemi možnostmi u šesti ze sedmi typů interakcí;
- místnosti s pohodlným sezením byly v top trojce u pěti ze sedmi situací;
- tradiční zasedačky jsou stále důležité, ale nejsou univerzální – ve třech ze sedmi případů se neumístily ani v top třech místech, které by si lidé pro určitý typ schůzky vybrali.
Trendy podle odvětví i zemí
- Úplně nejoblíbenější jsou flexibilní prostory – obzvlášť v odvětvích jako média, finanční služby nebo poradenství.
- Veřejný sektor a neziskové organizace stále preferují tradičnější prostředí.
- V Velké Británii vedou pohodlná a neformální prostředí.
- Japonsko je jedinou zemí, kde je zasedací místnost stále top volbou pro jakýkoliv meeting.
Shrnutí: Kanceláře by měly být flexibilní a pro co nejproduktivnější práci nabízet různorodé prostory
Budoucnost práce není o jedné místnosti, ale naopak o škále prostor, které podporují to, jak lidé spolupracují – podle aktivity, počtu lidí i úrovně formality.
Zasedací místnosti mají stále své místo, ale už nejsou výchozím bodem. Je čas dát prostor větší flexibilitě, pohodlí a účelovému designu. Nezapomínejme ale na kulturní rozdíly! Co platí v Evropě a USA nemusí být pravdou například v Asii.
Ozvěte se nám