Můžeš nám přiblížit, co Tvoje role workplace konzultantky obnáší?
Jako workplace konzultantka usiluji o to, aby se procesy, technologie a prostor ve firmách doplňovaly, a klienti tak mohli dosahovat svých strategických cílů. Mojí rolí je navrhnout kanceláře, které budou podporovat pracovní rutiny lidí a odrážet firemní kulturu společnosti. Snažím se, aby pracovní prostředí bylo udržitelné, funkční a lidem v něm bylo dobře.
Takže prostředí, ve kterém se pohybujeme, nás ovlivňuje více, než si myslíme?
Samozřejmě, co vidíme, slyšíme, nebo jak se v daném místě cítíme, má dopad na naše nálady a úrovně stresu každý den. To v dlouhodobém horizontu ovlivňuje i naše duševní zdraví a celkový well-being. Pracovní prostředí tak má přesah i do našich osobních životů a zdraví. Proto mi záleží na tom, aby bylo smysluplně a kvalitně navržené.
Co znamená dobře navržená kancelář?
Dobře navržená kancelář znamená pro každou firmu něco jiného. Vhodnost navrženého řešení se odvíjí od velikosti firmy, odvětví, ve kterém firma působí a od firemní kultury. U menších kanceláří (do 500 m²) je důraz kladen na flexibilitu, u středně velkých kanceláří (1000–4000 m²) je klíčové zónování a velké kanceláře (nad 5000 m²) umožňují vytvářet specializované prostory, jako jsou školící centra, brainstormingové místnosti a odpočinkové zóny.
Klíčové je analyzovat potřeby firmy a zaměstnanců pro optimální produktivitu a spokojenost. Kanceláře by měly být místem, kde se lidé setkávají každý den a utváří komunity. Správně navržená kancelář poskytuje prostor pro přirozenou socializaci. Kvalitní design musí splňovat požadavky na životnost kanceláře a zároveň dbát na udržitelnost.
Jak by měla taková dobře navržená kancelář vypadat?
Kancelář by měla být navržena jako malé město. Každá část má svou jasnou funkci a uspokojuje různé lidské potřeby. Komunitní zóny a velké kuchyňky podporují sociální interakci a pocit sounáležitosti. Tiché pracovní zóny nabízejí prostor pro klid a soustředěnou práci. Zelené plochy poskytují prostor pro odpočinek.
Co je největší úskalí dnešních kanceláří?
Přibývá firem, které nad designem prostorů strategicky přemýšlejí. Avšak mnoho kanceláří stále svými dispozicemi a vybavením pracovní rutiny lidí podporuje jen málo. Často chybí vybavení pro každodenní pracovní aktivity, jako jsou telefonní budky, malé zasedací místnosti nebo místa pro týmové porady. To je důvod, proč lidé často preferují práci na home-office.
Jak vnímáš stav dnešních kanceláří?
Kanceláře prodělaly v posledních letech velkou transformaci, ale stále navštěvuji firmy, kde má i dnes každý svou místnost, nebo kde je obrovský open space s oddělenými stoly a zasedací místnosti bez oken. Tyto prostory odrážejí zastaralé přístupy z 80. let, kdy byla administrativní práce více postavená na kontrole a individuální práci. Dnes je práce postavená na týmové spolupráci, komunikaci a osobní zodpovědnosti. Některé společnosti si ještě neuvědomují dlouhodobé výhody kvalitního návrhu, mezi které patří produktivita, angažovanost a spokojenost zaměstnanců, což vede k vyšším ziskům.
Jak v rámci Perspektiv postupujete, aby návrh splňoval tyto cíle?
Služba workplace consultancy by měla být odrazovým můstkem pro projekt redesignu. Důležité je začít s mapováním firemní vize, strategie a identity. Poté se řeší optimalizace a kapacity místa, následně přichází design, který celý projekt zhmotní.
Consulting obvykle rozděluji na analytickou a strategickou fázi. Nejprve se potkám s vedením společnosti a během workshopů zjišťuji, kam společnost směřuje. Poté se většinou setkám s členy jednotlivých týmů a proberu s nimi jejich pracovní návyky a rutiny. Na základě těchto analýz definuji, jaké typy prostor by se v kanceláři měly objevit a jak by měly být využívané.
Jaká je Tvoje role po dokončení consultingu?
Předávám vypracovanou workplace strategii architektům v Perspektiv, kteří na jejím základě navrhnou konkrétní prostorové řešení a design koncept. Účastním se navazujících diskuzí s klientem a moderuji je. Workplace consulting zrychluje celý proces tvorby architektonického návrhu kanceláří, což klientům šetří čas i peníze.
Jakou radu bys klientům dala, jakmile padne rozhodnutí se přestěhovat?
Začněte s jasnou vizí a cíly, definujte, co od nového prostoru očekáváte a jak by vám měl sloužit. Zapojte své zaměstnance do procesu, získejte jejich zpětnou vazbu na stávající prostory a zmapujte, co pro práci potřebují, aby byli produktivní a inovativní. Kanceláře jsou určeny pro ně a pokud jsou nefunkční, lidé nepracují dobře, což se odráží na výsledcích firmy. Nezapomínejte na dlouhodobou péči a pravidelné hodnocení pracovního prostředí, aby bylo stále relevantní.
Kde vidíš budoucnost kanceláří?
Vidím dvě stěžejní oblasti pro budoucnost pracovního prostředí. První je udržitelnost, která zahrnuje nejen použité materiály, ale i efektivní využití prostoru. Až 40 % kanceláří je kvůli práci z domova nevyužívaných, přesto jejich energetická náročnost zůstává na 100 %. Flexibilní využití volného prostoru a udržitelná výstavba budov jsou klíčové.
Druhou oblastí je zaměření na jednotlivce, pro které kanceláře navrhujeme. Podle studie Gallup (State of the Global Workplace 2024) se 20 % zaměstnanců cítí osaměle v důsledku práce z domova. Tento problém je výraznější u lidí do 35 let. Je důležité motivovat zaměstnance, aby do kanceláří chodili častěji.
Jak tedy lidi motivovat k práci v kanceláři?
Kancelář musí nabízet lepší podmínky k práci a kvalitnější vybavení, než mají lidé doma. Nejdůležitější jsou zóny pro různé typy práce: tiché místnosti pro individuální soustředěnou práci, budky na telefonování a dostatek zasedacích místností. Neméně důležitá jsou místa pro socializaci a neformální setkávání s kolegy, jako jsou například náměstíčka.
Jsem ráda, že společně s Perspektiv se zaměřujeme na implementaci těchto trendů do našich projektů, a tím pomáháme firmám a jejich zaměstnancům fungovat efektivněji. Tím je také motivujeme, aby do zaměstnání chodili rádi.